woensdag 23 juli 2008

Jammer genoeg vandaag niet mogelijk om foto's te downloaden; zitten hier op het intranet van een hotelketen en het gaat niet gewoon traag maar "oertraag" :-(

Vervolg zaterdag
Trondheim verder bezocht
Het opvallendste en ook mooiste zijn de vele houten huizen overal in de stad zowel in het centrum als aan de oevers van de Nidelven als rondom de stad. De meeste zijn nog de originele van vroeger (oudste van 1700), allemaal gerestaureerd en nog bewoond, ook de vele oude pakhuizen aan de oevers en alle in verschillende kleuren geverfd (rood, blauw, geel, wit....)
In het centrum ook veel gezellige autovrije straten en mooie winkeltjes, terrasjes, cafe's, restaurants en enkele kerken. Zoveel hebben we allang niet meer gezien!
We bezochten het koninklijk paleis, ook volledig in hout, geel, het wordt nu nog door de koninkl. familie gebruikt als ze in Trondheim zijn.
Heel mooi weer: na het avondeten nog een wandeling gemaakt naar een veel hoger gelegen fort (Kristiansten - van Steen van Kristian) aan de rand van de stad.
Zondag
Om 11u gaan we naar een dienst in de Nidarosdomen, in het noors dus we begrijpen er zo goed als niks van. Het is een protestantse dienst (waarschijnlijk Luthers) maar we herkennen duidelijk heel wat onderdelen van onze mis.
Rond 14u vertrekken we verder naar het zuiden, langs de E6 (dit stuk zagen we nog niet eerder want in het gaan reden we meer oostwaarts om Røros te kunnen bezoeken)
Eerst verder door Sør Trondelag: brede valleien met heel grote speciale boerderijen: allemaal los van elkaar staande gebouwen, nog heel wat met met gras begroeid turf op de daken en rood geverfd en bij elke boerderij 1 of 2 "staburs", niet geverfde houten schuren op stenen of houten poten zodat het ongedierte er niet inkan.
Dan komen we weer door een prachtig nationaal park: de Dovrefjell: een afwisselend en ruig berggebied met vele vlakten, we zien verschillende soorten prachtige mossen: geel, wit en heel lichtgroen: chique!
We overnachten in Dombås, weer zo'n "groter centrum" dat niks voorstelt, alleen het zicht ip de omliggende bergen is de moeite.
Maandag
In plaats van rechtstreeks richting Oslo te nemen kiezen we de toeristische weg meer westwaarts die ons door het nationaal park Jotunheimen voert (dit was volgens de Noorse mythen de streek waar de reuzen woonden). We rijden eerst door Lom (met de bekende Stavkirke) en stoppen even later in Sel om hier "Jørundgård" te bezoeken: het dorp waar de film van het boek Kristin Lavransdochter van Sigrid Undset in 1994 gedraaid werd (Anita, jij las dit boek ook he): dit dorp werd volledig opgebouwd in de stijl van de Middeleeuwen, alle bouwmethodes van toen werden opnieuw aangeleerd en gebruikt: heel interessant.
Even verder gaan we picknicken: we hebben nog maar 1 streepje benzine en vragen hier of er verder nog een benzinestation is of dat we misschien beter terugrijden tot Lom. Neen, "5 miles" verder kunnen we tanken.
Dan voert de prachtige weg ons hoe langer hoe hoger, over verschillende cols, overal ijs en sneeuw rondom, heel heel weinig verkeer. We passeren heel wat halfbevroren meren, de weg zien we heel ver boven of onder ons verderkronkelen maar benzine.... Het lampje brandt nu al een tijdje. Ofwel heeft die man zich vergist ofwel is er een communicatiefout opgetreden,
Na 40 km staat er het allereerste bordje: Turtagrø 9 km. Jawel, we raken er, maar hier staan enkel een hotel en een paar huizen! Dan weer heel lang niemandsland.
We rijden nu al een hele tijd bergaf in de hoogste versnelling om het verbruik tot een minimum te beperken met de serieuze schrik dat we elk moment kunnen stilvallen. Het volgende dorpje "Fortun" brengt eindelijk redding: een benzinestation(Shell! dank u Holland) heeft ons nog nooit zo blij gemaakt! We hebben uiteindelijk +/- 40 km gereden met geen streepje benzine meer op de teller!!
Als we dit fantastisch plateau achter ons laten en de weg terug naar beneden gaan, zien en horen we links en rechts voortdurend water langs steile watervallen naar beneden donderen.
We vinden een hut om te overnachten met zicht op zo'n waterval: echt de moeite!
Dinsdag
Niets speciaals te melden: we rijden nu richting Oslo. De wegen worden wat drukker, we passeren nu vaker een drukker toeristisch centrum(pje).
Vanmorgen bewolkt, nu weer stralend weer. We zweten onder onze helmen.
Vanavond laatste stop voor Oslo.
Het raadsel van de "5 miles" is ook opgelost. een noor vertelt ons dat een noorse mile (miel uitgesproken) overeenkomt met 10 km!!! Lap...
Woensdag
28graden om 10u 's morgens: We gaan gelukkig niet ver rijden want er heeft zich een probleem voorgedaan: we zullen niet in Oslo kunnen logeren vermits er hier een Nationale voetbalcup plaatsheeft en alles alles alles zit voor 2 weken volgeboekt, we gaan dus een hut zoeken op 20 tot 30 km van Oslo vandaan, wel aan het water want nu komen er 3 rustdagen met heel warme temperaturen (zoals eindelijk ook in Belgie hebben we gehoord).
Als we nog een kans krijgen zullen we nog wat foto's plaatsen!
Zonnige en warme Noorse groetjes!!!

Anoniem zei

Hallo Betty en Gilles wat een mooie vakantie toch nu maar wat genieten die paar dagen rust Michel en Anita zijn goed aangekomen maar dat zullen jullie wel weten zeker heb zijn motor toch goed helpen vastzetten zo nog fijne dagen en tot binnenkort Robert

Is het echt jullie laatste week?
Ik dacht dat jullie pas 1 of 2 augustus terugkwamen. Fijn dat het weer zo meevalt.
Hier is het momenteel ook bijna 30 graden, maar het weekend wat minder warm, speciaal voor Betty (25°C).

Maak er nog een fijne laatste week van.

Groetjes Chris en Linda
PS: met Lisbeth en Wim alles goed, hebben ook heel warm!!!